Klassetrin og elevforudsætninger
Klassetrin og elevforudsætninger:
“Den gale videnskabsmand” kan bestilles i to forskellige udgaver.
Vælg mellem klassesættet til 3. – 4. klasse eller klassesættet til 5. – 6. klasse.
Læringspakken forudsætter, at eleverne kan læse og forstå instruerende og beskrivende tekster samt skabe sammenhæng mellem tekst og kontekst. Derudover er følgende forudsætninger udslagsgivende for pakkens fulde udbytte:
3-4 klasse:
• Eleverne kan anvende trecifrede tal til at beskrive antal og rækkefølge.
• Eleverne kan addere, subtrahere og multiplicere enkle tal med hovedregning og/eller lommeregning.
• Eleverne kan anslå og måle længde, tid og vægt i enkle hverdagssammenhænge samt anvende geometriske begreber.
5-6 klasse:
• Foruden ovenstående kan eleverne konstruere figurer ud fra givne sidelængder og vinkelmål.
• Eleverne kan anvende en ligning til bestemmelse af en ubekendt størrelse.
• Eleverne kan aflæse og anvende tabeller og diagrammer samt
afsætte punkter i et koordinatsystem i alle fire kvadranter.
Antal deltagere
Fra 4 – 28 deltagere pr. klassesæt:
Eventyrakademiets klassesæt er målrettet folkeskolelovens § 17 om elevtal på en folkeskole eller på fri- og privatskoler. Derfor indeholder ét eksemplar af “Den gale videnskabsmand” poster og øvrigt indhold til 7 hold. Eleverne deles op i hold af 4, svarende til et elevtal på 28 deltagere. Derudover indeholder klassesættet 28 stk. diplomer så hver elev kan modtage sit eget personlige diplom ved fuldført mission.
Scan QR koden i informationsarket, for nærmere instrukser om sammensætning af hold.
Klassesættets indhold
Den Gale Videnskabsmand består af 6 dele:
- Informationsarket
- Instruktioner til forløbet med QR kode
- Forberedelse og tilrettelæggelse af posterne
- Løsninger til alle poster
- Holdopdelinger og start-sæt
- Kuvert med brev og QR kode til introvideo
- A3 plakat til holdopdelingen (skal udfyldes og gemmes efter de givne instruktioner)
- 7 stk. videnskabsmapper med indhold (skal udfyldes og gemmes efter de givne instruktioner)
- Aflåst laboratorie “bur” med indhold
- Bur
- Kombinationslås (skal indstilles)
- 7. stk. kuverter med “modgift”
- Skilt til gemmested
- Poster til “Den gale videnskabsmand”
- 7. stk. af post nr. 1
- 7. stk. af post nr. 2
- 7. stk. af post nr. 3
- 7. stk. af post nr. 4
- 7. stk. af post nr. 5
- 7. stk. af post nr. 6
- Rekvisitter
- 7. stk. reagensglas
- 7 stk. petriskåle
- Afslutning og idéer til videre forløb
- QR kode med video
- 28 stk. diplomer
- Bilag med inspiration til videre forløb samt bilag med idéer til hvordan I kan bruge skolens eget inventar.
Derudover skal hvert hold bruge:
– Saks, blyanter og ekstra papir.
– Limstift (alternativt kan der bruges tape).
Bemærk: Der følger ikke en præmie med.
Forløb og varighed
Formålet med klassesættet er at lægge fundamentet for den naturfaglige forståelse af fagets brede identitet, omfang og samspil gennem et stimulerende og udviklende læringsmiljø.
Klassesættet er udarbejdet som en interaktiv læringspakke med “aktivt spil-materiale” til 2 sammenhængende lektioner. Det vil efterfølgende være nærliggende at bruge 1-2 lektioner på gennemgang og opsamling, og disse lektioner behøver hverken at være fortløbende eller sammenhængende i det den aktive del af klassesættet er slut.
Da materialet indeholder elementer fra både fysik, kemi, mikrobiologi og matematik, kan klassesættets indhold efterfølgende nemt omsættes til den videre undervisning, hvorved underviseren har mulighed for at udvide forløbet efter lærerens egne kundskaber og ressourcer.
SPILLETID
2 lektioner á 45 min. inkl. introduktion
OPSAMLING OG EVALUERING
– 1-2 lektioner á 45 min. til gennemgang.
– Se evt. flere idéer til efterfølgende forløb og opsamling i klassesættets bilag.
Bemærk: Produktet kan anvendes én gang, da dele af materialet undervejs skal klippes, foldes eller tegnes på, samt at eleverne efterfølgende vil kende løsningen på den pågældende oplevelse. Alle bilag er printet i off-set print og skal selv klargøres.
Forberedelse og lærerens rolle
Indledende forberedelse:
Inden eleverne kan finde alle spor og løse mysteriet, skal dele af klassesættet gemmes af læreren efter de anvisninger der er givet i informationsarket. Det er derfor den respektive læres opgave at forberede den indledende forberedelse. Det samlet tidsforbrug på den indledende forberedelse er ca. 1 lektion (45 min.)
Lærerens forberedelse består i at;
– opdele klassen i hold (ca. 5-10 min.)
– udfylde 2 ark (ca. 10 min.)
– overvejelser ift. gemmestederne (10-15 min.)
– gemme spor og poster efter de givne anvisninger (ca. 10 min. f.eks. i frikvarteret lige op til timen).
– sørge for at der er sakse, blyanter, ekstra papir samt limstifter til hvert hold (ca. 5 min.)
Lærerens rolle:
Læreren fungerer som facilitator, og underviserens rolle er derfor fortsat den ledende og guidende, der motiverer til læring. Læreren står desuden for den indledende forberedelse og sammensætter selv holdende, ligesom læreren støtter og hjælper undervejs. Læren kan med fordel “lege med” på lige vilkår som eleverne, da læren ikke kender løsningen med mindre vedkommende aktivt søger den.
Scan QR koden i informationsarket og se videoen om hvordan du lettest tilrettelægger Den gale videnskabsmand eller læs hele informationsarket og følg de anvisninger der er angivet.