Den gale videnskabsmand

995,00 kr.

Mængderabat ved køb af 3 eller flere
Spørgsmål før køb?

Fragt kun 29,- kr. til din nærmeste pakkeshop

Levering 2-3 hverdage

Underholdende naturfagsmysterium til mellemtrinsklasserne med skolens egne rammer som omdrejningspunkt.
Den gale videnskabsmand er historien om den ondskabsfulde forsker, der til hverdag agerer som skolens pedel, men som har sin daglige gang i skolens ukendte underjordiske kælder, hvor et hemmelige laboratorium finder sted.
En hel almindelig skoledag bliver skolens alarmsystem pludselig udløst, idet en mærkelig røg spreder sig. Røgen får alle skolens elever til at falde i søvn, på nær én enkelt klasse! Det er underligt nok den samme klasse, der længe har undret sig over de mange sammentræf mellem Danmarks mest eftersøgte videnskabsmand og skolens sære pedel…For skolens pedel er ingen anden end den efterlyste Professor STEIN! En gal videnskabsmand der efter sigende har fremstillet en yderst farlig og dødbringende virus, der vil tilintetgøre hele skolen og resten af landets elever! Til al held, har jeres klasse fået ÉN chance…
I en kuvert under stolen vil eleverne finde et brev, der vil teste, om de er så kvikke, som de påstår!  Men de må skynde sig, for om 75 minutter vil røgen nå jeres klasselokale, og Professor STEIN vil forgifte alle!

 

Løs naturfagsgåder og find de 4 tal der kan åbne laboratoriets aflåste bur.
Den gale videnskabsmand består af i alt 9 underholdende naturfagsgåder (seks forskellige poster, to spændende spor og én krypteret intro besked). Klassesættet fungerer som en interaktiv escape oplevelse, hvor eleverne i hold af 4 skal arbejde sammen for at finde alle Professor STEIN’s spor og ledetråde.
Eleverne skal i løbet af 75 minutter finde frem til fire forskellige tal, der ved hjælp af den rette kombination kan åbne det aflåste bur, der blev fundet i laboratoriet for at finde formlen på modgiften og dermed destruere Professor STEIN’s planer om at tilintetgøre alle landets elever. “Den Gale Videnskabsmand” igangsættes vha. den medfølgende QR kode, der præsenterer casen for klassens elever med en gennemført introduktionsvideo, hvor Professor STEIN forklarer om sine ondskabsfulde planer, hvorfor netop jeres klasse er udvalgt, og hvad der skal til for at stoppe ham!

 

Legebaseret undervisningsmateriale – fagligt udbytte med nye naturfaglige associationer:
Læringspakken er udarbejdet med udgangspunkt i alkymiens fire grundelementer; jord, luft, vand og ild, hvor hvert element repræsenteres af en række gåder og skjulte ledetråde, der tilsammen udgør de fire tal, som eleverne skal bruge for at åbne det aflåste bur i laboratoriet og destruere dets indhold.
På underholdende vis introducerer “Den gale videnskabsmand” mellemtrinseleverne for elementer som det periodiske system, syre-base teori, mikrobiologi i form af DNA struktur, de fire grundelementer og andet naturfagligt indhold, hvorved eleverne udvikler nye kompetencer og stifter bekendtskab med naturfaglige elementer på en legende og innovativ måde.

 

Klassesættet er oplagt og ideelt:  
  • Til projekt- og emneuger
  • Til fagundervisningen
  • Introfoløb
  • Som social og motiverende aktivitet
  • Som vikarmateriale

Læs mere om indhold, forberedelse og klassetrin under fanerne.

“Tilføj til kurven” og vælg “Fakturabetaling for skoler” ved kassen, så betaler I først ved modtagelsen af jeres klassesæt. Ved bestilling inden d. 7. august 2023 bliver klassesættet leveret primo uge 32. Bemærk: Denne service kan kun benyttes af skoler og alle klassesætspriser er ex. moms.

Læs mere

Klassetrin og elevforudsætninger

Klassetrin og elevforudsætninger:

“Den gale videnskabsmand” kan bestilles i to forskellige udgaver.

Vælg mellem klassesættet til 3. – 4. klasse eller klassesættet til 5. – 6. klasse.

Læringspakken forudsætter, at eleverne kan læse og forstå instruerende og beskrivende tekster samt skabe sammenhæng mellem tekst og kontekst. Derudover er følgende forudsætninger udslagsgivende for pakkens fulde udbytte:

3-4 klasse:
• Eleverne kan anvende trecifrede tal til at beskrive antal og rækkefølge.
• Eleverne kan addere, subtrahere og multiplicere enkle tal med hovedregning og/eller lommeregning.
• Eleverne kan anslå og måle længde, tid og vægt i enkle hverdagssammenhænge samt anvende geometriske begreber.

5-6 klasse:
• Foruden ovenstående kan eleverne konstruere figurer ud fra givne sidelængder og vinkelmål.
• Eleverne kan anvende en ligning til bestemmelse af en ubekendt størrelse.
• Eleverne kan aflæse og anvende tabeller og diagrammer samt
afsætte punkter i et koordinatsystem i alle fire kvadranter.

Antal deltagere

Fra 4 – 28 deltagere pr. klassesæt:

Eventyrakademiets klassesæt er målrettet folkeskolelovens § 17 om elevtal på en folkeskole eller på fri- og privatskoler. Derfor indeholder ét eksemplar  af “Den gale videnskabsmand” poster og øvrigt indhold til 7 hold. Eleverne deles op i hold af 4, svarende til et elevtal på 28 deltagere. Derudover indeholder klassesættet 28 stk. diplomer så hver elev kan modtage sit eget personlige diplom ved fuldført mission.

Scan QR koden i informationsarket, for nærmere instrukser om sammensætning af hold. 

Klassesættets indhold

Den Gale Videnskabsmand består af 6 dele: 

  1. Informationsarket
    • Instruktioner til forløbet med QR kode
    • Forberedelse og tilrettelæggelse af posterne
    • Løsninger til alle poster
  2. Holdopdelinger og start-sæt
    • Kuvert med brev og QR kode til introvideo
    • A3 plakat til holdopdelingen (skal udfyldes og gemmes efter de givne instruktioner)
    • 7 stk. videnskabsmapper med indhold (skal udfyldes og gemmes efter de givne instruktioner)
  3. Aflåst laboratorie “bur” med indhold 
    • Bur
    • Kombinationslås (skal indstilles)
    • 7. stk. kuverter med “modgift”
    • Skilt til gemmested
  4. Poster til “Den gale videnskabsmand”
    • 7. stk. af post nr. 1
    • 7. stk. af post nr. 2
    • 7. stk. af post nr. 3
    • 7. stk. af post nr. 4
    • 7. stk. af post nr. 5
    • 7. stk. af post nr. 6
  5. Rekvisitter
    • 7. stk. reagensglas
    • 7 stk. petriskåle
  6. Afslutning og idéer til videre forløb
    • QR kode med video
    • 28 stk. diplomer
    • Bilag med inspiration til videre forløb samt bilag med idéer til hvordan I kan bruge skolens eget inventar.

Derudover skal hvert hold bruge:
– Saks, blyanter og ekstra papir.
– Limstift (alternativt kan der bruges tape).

Bemærk: Der følger ikke en præmie med. 

Forløb og varighed

Formålet med klassesættet er at lægge fundamentet for den naturfaglige forståelse af fagets brede identitet, omfang og samspil gennem et stimulerende og udviklende læringsmiljø.

Klassesættet er udarbejdet som en interaktiv læringspakke med “aktivt spil-materiale” til 2 sammenhængende lektioner. Det vil efterfølgende være nærliggende at bruge 1-2 lektioner på gennemgang og opsamling, og disse lektioner behøver hverken at være fortløbende eller sammenhængende i det den aktive del af klassesættet er slut.

Da materialet indeholder elementer fra både fysik, kemi, mikrobiologi og matematik, kan klassesættets indhold efterfølgende nemt omsættes til den videre undervisning, hvorved underviseren har mulighed for at udvide forløbet efter lærerens egne kundskaber og ressourcer.

SPILLETID
2 lektioner á 45 min. inkl. introduktion

OPSAMLING OG EVALUERING
– 1-2 lektioner á 45 min. til gennemgang.
– Se evt. flere idéer til efterfølgende forløb og opsamling i klassesættets bilag.

Bemærk: Produktet kan anvendes én gang, da dele af materialet undervejs skal klippes, foldes eller tegnes på, samt at eleverne efterfølgende vil kende løsningen på den pågældende oplevelse. Alle bilag er printet i off-set print og skal selv klargøres.

Forberedelse og lærerens rolle

Indledende forberedelse:
Inden eleverne kan finde alle spor og løse mysteriet, skal dele af klassesættet gemmes af læreren efter de anvisninger der er givet i informationsarket. Det er derfor den respektive læres opgave at forberede den indledende forberedelse. Det samlet tidsforbrug på den indledende forberedelse er ca. 1 lektion (45 min.)

Lærerens forberedelse består i at; 

– opdele klassen i hold (ca. 5-10 min.)
– udfylde 2 ark (ca. 10 min.)
– overvejelser ift. gemmestederne (10-15 min.)
– gemme spor og poster efter de givne anvisninger (ca. 10 min. f.eks. i frikvarteret lige op til timen).
– sørge for at der er sakse, blyanter, ekstra papir samt limstifter til hvert hold (ca. 5 min.)

Lærerens rolle:
Læreren fungerer som facilitator, og underviserens rolle er derfor fortsat den ledende og guidende, der motiverer til læring. Læreren står desuden for den indledende forberedelse og sammensætter selv holdende, ligesom læreren støtter og hjælper undervejs. Læren kan med fordel “lege med” på lige vilkår som eleverne, da læren ikke kender løsningen med mindre vedkommende aktivt søger den.

Scan QR koden i informationsarket og se videoen om hvordan du lettest tilrettelægger Den gale videnskabsmand eller læs hele informationsarket og følg de anvisninger der er angivet.

 

Den gale videnskabsmand
Den gale videnskabsmand
995,00 kr.
-
+
Tilføj til kurv